Transport af asfalt når det skal til og fra

Det er næsten svært at forestille sig en tilværelse, hvor man ikke havde asfalt at gøre godt med, og det er da virkelig også en ret så ny opfindelse, når man ser på, hvordan mennesker gennem tiden har transporteret sig omkring og på hvilke måder.

Man havde selvfølgelig grusveje, og man fjernede måske noget bevoksning og holdt dette nede, så man kunne angive, at her var en vej eller en sti, man kunne benytte sig af.

De mest fremsynede civilisationer sørgede for at brolægge deres mest befærdede veje, og man skal da bare besøge en gammel købstad i Danmark, før man stadig ser den slags, der ikke er udskiftet med asfalt.

Det siger noget om, hvor langtidsholdbar en løsning det har været med brosten og lignende belægning.

Men for at gøre kørslen mere blød og mindre bumpende og for at kunne holde til svær og tungere trafik, som vandt frem, havde man brug for asfalt og derved transport af asfalt.

Asfalten skal også frem og tilbage

Det er ikke så mange år siden, man havde folk ansat til at slå sten i mindre stykker, hvor man brugte disser skarver som belægning til vejene.

Det er nu fjernet, eller man har lagt asfalt over det, og langt de fleste veje er da også belagt med asfalt og afarter deraf, selvom kvaliteten kan variere heraf.

Det meste asfalt bliver lagt frisk, hvilket man også kan dufte, hvis man har set sådan noget blive lagt; man kan ligefrem mærke varmen fra de arbejdende maskiner.

Men den gamle asfalt, der tydeligt har mistet farve og er meget medtaget, skal også fragtens bort og bortskaffet.

Således er det sjovt at tænke på, at man kører på veje med en vej, der skal lægges ud som vej. Men der er trods alt smartest at fjerne den gamle vej først, før man vælger at lægge den nye.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *